Kunskapscentrum om Buller Kunskapscentrum om Buller

Nya inmätningar av spårfordon

Trafikverket har finansierat omfattande nya mätningar på samtliga betydande spårfordonstyper i trafik på det statliga järnvägsnätet.

Samtliga mätresultat går att ladda ned från denna hemsida på nedanstående länk:

Databas med tågmätningar 2018-2021

Mätningarna genomfördes av Tomas Jerson, WSP Akustik, som också ansvarade för de inmätningar som låg till grund för källdata i revisionen 1996 av den Nordiska metoden för spårburet buller. Mätningarna har utförts enligt standarden SS ISO 3095, dvs på ett avstånd av 7,5 m från spårmitt. Mätningarna utfördes i tre mätserier. Mätserie 1 omfattade främst passagerartåg, även om en del godstågspassager inkluderades. Mätserie 2 omfattade kompletterande mätningar av passagerartåg samt ett stort antal godståg, både eldrivna och dieseldrivna. Mätserie 3 omfattar effekter på buller från olika delar av infrastrukturen. Mätserie 3 har delats i två delar, där den första delen omfattar mätningar av buller vid ett fåtal tågbroar av olika typ. Syftet med de mätningarna var inte att ta fram indata för beräkning utan att jämföra mätresultaten med det schablonpåslag för utstålat buller från broar som ingår i CNOSSOS-EU.

Mätrapporterna för respektive mätserie kan laddas ner här:

Rapport för Mätserie 1

Rapport för Mätserie 2

Rapport för Mätserie 3a

Indata till CNOSSOS-EU

En rapport med parametrar för svenska spårfordon i trafik på det statliga järnvägsnätet kommer snart att publiceras här.

Jämförelse mellan Nordisk metod 1996 och CNOSSOS-EU

Med hjälp av detta beräkningshjälpmedel kan man undersöka skillnaden mellan beräkningar med den Nordiska metoden för spårburet buller reviderad 1996 och CNOSSOS-EU med de uppdaterade indata som publiceras ovan.

Beräkningshjälpmedel CNOSSOS-EU vs Nordisk metod 1996