Kunskapscentrum om Buller Kunskapscentrum om Buller

Uppdatering 2025-10-31: Ny användarhandledning för strategisk kartläggning

Nu finns det en ny användarhandledning för strategisk kartläggning av väg- och spårtrafikbuller med CNOSSOS-EU.

Uppdatering 2025-06-02: FAQ Reflekterande bullerskärmar vid järnväg

Svar på en fråga om hur man kan hantera multipelreflexer i skärmar som är placerade utmed järnväg.

Uppdatering 2025-01-21: Nord2000 i Sverige

Vi påminner om att svenska myndigheter rekommenderar Nord2000 som beräkningsmetod för spårtrafikbuller i Sverige från och med den 1:a januari 2025.

Uppdatering 2024-12-20: Användarhandledning Nord2000 uppdaterad

Uppdateringen omfattar justerad väderlek för spårbuller (avsnitt 2), en uppdaterad översättningstabell från markslag till markimpedans (tabell 2), ändrat schablonantal axlar för fordonskategori 3 (avsnitt 4.1), samt några andra mindre textjusteringar.

Uppdatering 2024-12-19: Svar på fråga om antal axlar hos tunga fordon

FAQ har utökats med ett svar angående hur Trafikverkets data kan användas för att beräkna medelantalet axlar hos fordonskategori 3

Nyhetsarkiv

Här hittar du äldre nyheter.


KUNSKAPSCENTRUM OM BULLER


I "Överenskommelse om Kunskapscentrum om buller mellan Naturvårdsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen" daterad 2021-12-17, ärendenummer NV-07588-16, står angivet:

Ovanstående myndigheter avser enligt en förlängning av överenskommelsen med VTI att fortsätta driva Kunskapscentrum om buller som ska utveckla och vägleda om mät- och beräkningsmetoder för buller utomhus samt på annat sätt stödja myndigheterna vad gäller metoder för mätning och beräkning av buller. Detta vid tillämpning av plan- och bygglagen, miljöbalken och till dem anknytande regelverk.Kunskapscentrum om buller är ett uppdrag som kommer att drivas som ett projekt av Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) under perioden 2021-12-02 och tills vidare.

I tillhörande uppdragsbeskrivning anges att syftet med överenskommelsen är att Kunskapscentrum om Buller skall ta fram underlag för att myndigheter skall kunna rekommendera Nord2000 som beräkningsmodell för svenska förhållanden.

Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) står som värd för Kunskapscentrum om Buller. Det drivs som projekt av forskare inom VTI så väl som personer utanför VTI, och i nära samarbete med uppdragsgivarorganisationerna.