Uppdatering 2024-11-19: Uppdaterat exempelprojekt
Mindre justeringar av SoundPLAN-projektet Demo Nord2000
för att fungera bättre med senaste SoundPLAN-version.
Uppdatering 2024-09-04: PM med komplettering av testfall för spårtrafik
Innehåller LAFmax-resultat för de officiella testfallen till Nord2000 spårtrafik.
Uppdatering 2024-06-18: FAQ initialt innehållande två frågor med svar.
Nu finns en FAQ för frågor som dykt upp i samband med övergången till Nord2000. Initialt finns svar på en fråga om referensväder för spårtrafik, och en fråga om beteckningen markslag i Fastighetskartan.
Uppdatering 2024-06-13: Uppdaterat exempelprojekt
Det enkla SoundPLAN-projekt som gjordes tillgängligt i samband med seminariet om Nord2000 2023-05-02 har uppdaterats och finns att ladda ned.
Uppdatering 2024-06-11: Nord2000 i Sverige
Idag den 11:a juni 2024 har Transportstyrelsen publicerat sitt ändrade allmänna råd som rekommenderar Nord2000 som beräkningsmetod för vägtrafikbuller i Sverige.
Uppdatering 2024-06-01: Nord2000 i Sverige
Från och med den 1:a juni 2024 rekommenderar svenska myndigheter Nord2000 som beräkningsmetod för vägtrafikbuller i Sverige. För buller från spårtrafik gäller samma rekommendation från och med 1:a januari 2025.
Uppdatering 2024-05-08: Användarhandledning Nord2000 version 1.0
Version 1.0 av användarhandledningen finns att ladda ned.
KUNSKAPSCENTRUM OM BULLER
I "Överenskommelse om Kunskapscentrum om buller mellan Naturvårdsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen" daterad 2021-12-17, ärendenummer NV-07588-16, står angivet:
Ovanstående myndigheter avser enligt en förlängning av överenskommelsen med VTI att fortsätta driva Kunskapscentrum om buller som ska utveckla och vägleda om mät- och beräkningsmetoder för buller utomhus samt på annat sätt stödja myndigheterna vad gäller metoder för mätning och beräkning av buller. Detta vid tillämpning av plan- och bygglagen, miljöbalken och till dem anknytande regelverk.Kunskapscentrum om buller är ett uppdrag som kommer att drivas som ett projekt av Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) under perioden 2021-12-02 och tills vidare.
I tillhörande uppdragsbeskrivning anges att syftet med överenskommelsen är att Kunskapscentrum om Buller skall ta fram underlag för att myndigheter skall kunna rekommendera Nord2000 som beräkningsmodell för svenska förhållanden.
Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) står som värd för Kunskapscentrum om Buller. Det drivs som projekt av forskare inom VTI så väl som personer utanför VTI, och i nära samarbete med uppdragsgivarorganisationerna.