Kunskapscentrum om Buller Kunskapscentrum om Buller

NYHETSARKIV


Här samlar vi äldre nyheter.

Länk åter till Kunskapscentrums startsida


Uppdatering 2024-11-19: Uppdaterat exempelprojekt

Mindre justeringar av SoundPLAN-projektet Demo Nord2000 för att fungera bättre med senaste SoundPLAN-version.

Uppdatering 2024-09-04: PM med komplettering av testfall för spårtrafik

Innehåller LAFmax-resultat för de officiella testfallen till Nord2000 spårtrafik.

Uppdatering 2024-06-18: FAQ initialt innehållande två frågor med svar.

Nu finns en FAQ för frågor som dykt upp i samband med övergången till Nord2000. Initialt finns svar på en fråga om referensväder för spårtrafik, och en fråga om beteckningen markslag i Fastighetskartan.

Uppdatering 2024-06-13: Uppdaterat exempelprojekt

Det enkla SoundPLAN-projekt som gjordes tillgängligt i samband med seminariet om Nord2000 2023-05-02 har uppdaterats och finns att ladda ned.

Uppdatering 2024-06-11: Nord2000 i Sverige

Idag den 11:e juni 2024 har Transportstyrelsen publicerat sitt ändrade allmänna råd som rekommenderar Nord2000 som beräkningsmetod för vägtrafikbuller i Sverige.

Uppdatering 2024-06-01: Nord2000 i Sverige

Från och med den 1:a juni 2024 rekommenderar svenska myndigheter Nord2000 som beräkningsmetod för vägtrafikbuller i Sverige. För buller från spårtrafik gäller samma rekommendation från och med 1:a januari 2025.

Uppdatering 2024-05-29: Uppdaterat exempelprojekt

Det enkla SoundPLAN-projekt som gjordes tillgängligt i samband med seminariet om Nord2000 2023-05-02 har uppdaterats och finns att ladda ned.

Uppdatering 2024-05-08: Användarhandledning Nord2000 version 1.0

Version 1.0 av användarhandledningen finns att ladda ned.

Uppdatering 2024-04-22: Uppdaterad användarhandledning

En förhandskopia av version 1.0 finns att ladda ned. Den innehåller ett antal justeringar relativt version 0.9, bland annat uppdaterade vägytekorrektioner.

Uppdatering 2023-12-22: Uppdaterad användarhandledning

Användarhandledningen har uppdaterats med de arbeten som Kunskapscentrum om buller har utfört under 2023, bland annat nya indata för tåg och nya standardavvikelser för maximalnivå från vägtrafik.

Uppdatering 2023-12-15: Nya tågindata till Nord2000

Ny rapport med uppdaterade indata för beräkning av järnvägsbuller med Nord2000.

Uppdatering 2023-05-10: Uppdaterat utkast till användarhandledning

Vi har lagt till en bilaga om buller från elfordon, flyttat fram avsnittet om referensväder och gjort några smärre justeringar av texten.

Uppdatering 2023-05-05: Videoinspelningarna från seminariet finns nu tillgängliga

Seminariet om beräkningar med Nord2000 gick av stapeln 2023-05-02 och videoinspelningen från seminariet finns nu tillgänglig för att strömma eller ladda ner.

Uppdatering 2023-05-02: Utkast till användarhandledning för beräkningar med Nord2000

Inför seminariet om beräkningar med Nord2000 gjordes ett utkast till användarhandledningen för beräkning med Nord2000 för svenskt bruk tillgänglig för deltagarna och kan laddas ner via ovanstående länk. Kommentarer på innehållet morttages tacksamt.

Uppdatering 2023-04-16: Seminarium om trafikbullerberäkning med Nord2000 i Sverige

Välkommen till ett seminarium om beräkning av trafikbuller med Nord2000 för svenskt bruk. Tid/datum: tisdagen den 2:e maj kl 10:00 – 15:30. Plats: VTI:s lokaler i Göteborg, samt via Teams. Seminariet är kostnadsfritt men kräver anmälan. Information om seminariet kan man ladda ner här

Uppdatering 2023-01-11: Status för Nord2000 i Sverige

Kunskapscentrum om Buller avslutade sin startfas i och med leverans av underlag och anvisningar för kartläggning med Cnossos-EU samt indata för spårtrafik för densamma.
Uppdragsgivande myndigheter förlängde i slutet av 2021 uppdraget om Kunskapscentrum om Buller till och med minst 2023. I den uppdaterade uppdragsbeskrivningen ingår att skapa förutsättningar för att kunna rekommendera Nord 2000 som beräkningsmodell för svenska förhållanden. Ett första resultat från förlängningen av uppdrag är en inventering av beräkningsmetoden Nord2000:s status.